باغ ماهان کرمان کجاست؟ + آدرس و راه‌های دسترسی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

کرمان، بزرگ‌ترین استان کشور، با ثبت ۵ اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو یکی از تاریخی‌ترین استان‌های کشور است. اگر از مشهد مقدس راهی سفر به این شهر شده‌اید و حالا در فکر بازگشت و استعلام قیمت بلیط قطار کرمان مشهد هستید، بهتر است که بازدید از باغ شاهزاده (شازده) ماهان، ارگ بم، کویر لوت، شهر جن و پری و روستای میمند را که همگی در لیست آثار ارزشمند جهانی هستند، از دست ندهید. در ادامه مقاله به معرفی باغ شاهزاده ماهان و آدرس آن می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

درباره باغ شازده ماهان

باغ تاریخی شاهزاده ماهان، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان، در شهر ماهان این استان واقع شده است.تماشای درختان سربه فلک کشیده، حوض‌های مملو از آب و شنیدن صدای دلنشین فواره‌های خروشان آن خاطره بی‌نظیری از سفر در ذهن شما حک می‌کند؛ به‌نحوی‌که کاملا از یاد می‌برید که این باغ سرسبز در دل کویر بنا شده است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا نام این باغ، شازده ماهان است. در پاسخ باید بگوییم که این شاهزاده درواقع، همان عبدالحمید میزرا ناصرالدوله نوه ناصرالدین شاه و حاکم وقت کرمان بوده که در تکمیل باغ نقش زیادی داشته است؛ البته، دستور ساخت این بنا را محمد حسن خان، والی قبل از شازده ماهان صادر کرده بود.

معرفی بخش‌های مختلف باغ شازده

باغ شاهزاده ماهان کرمان که یکی از بی‌نظیرترین طراحی‌های دست بشر بوده، با مساحتی بیش از ۵.۵ هکتار در بخش‌های مختلفی ساخته شده است. اگر به بازدید از قسمت‌های مختلف عمارت‌ها بپردازید، گوشه‌هایی از آن را مشاهده خواهید کرد که هیچ‌گونه نقاشی یا طراحی خاصی ندارد؛ این موضوع براساس داستان‌های تاریخی، علت جذابی دارد. روایت‌ها حاکی از این است که معمار این بنا بعد از فوت والی از خوشحالی کار را نصفه‌نیمه رها کرده و هرگز به آن‌جا برنگشته است؛ بااین‌حال آشنایی با بخش‌های مختلف باغ جذابیت‌های خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سردرخانه

شما قبل از ورود به مجموعه باغ شازده، سردر خانه را مشاهده خواهید کرد که در طراحی‌های ورودی آن عدد ۱۲۰۷ به چشم می‌خورد. این عدد درواقع سال تاسیس و بنای این باغ زیبا و سرسبز است.

بالاخانه

از قسمت سردر خانه که وارد شوید، فضای سبز و درختان تنومند باغ شما را شگفت‌زده خواهد کرد. درست در قسمت انتهایی باغ، عمارت باشکوهی را می‌بینید که محل اسکان پادشاهان و حاکمان قاجاری بوده است. برای تماشای جاذبه‌های باغ وارد عمارت شوید و به بالاخانه ساختمان بروید و در آن‌جا به تماشای باغ بنشینید.

باغ خلوت

یکی‌دیگر از بخش‌های جذاب باغ شازده فضای خصوصی پشت عمارت است که به باغ خلوت مشهور است. این باغ کوچک نیز همچون فضای اصلی محیط، بسیار سرسبز و زیباست که حاکمان وقت از آن برای تفریح و ملاقات‌های خصوصی استفاده می‌کردند.

حمام

در پشت دیوار عمارت، یک فضای تو در تو ساختمانی قرار دارد که از آن به‌عنوان گرمابه باغ شازده یاد می‌شود. در این بنا نقاشی‌ و حکاکی‌های زیبایی وجود دارد که تماشای آن‌ها شما را به‌وجد خواهد آورد.

خانه زعیم باشی

خانه زعیم باشی دیگر بنای باغ شازده بوده که در قسمت بالای حمام واقع شده است. زعیم‌باشی درواقع، فردی بوده که مراقبت از عمارت و فضای باغ را برعهده داشته است. در این ساختمان نیز طرح‌ها و نقاشی‌هایی از آن دوران وجود دارد که تماشای آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

بهترین فصل سفر به باغ ماهان

باغ شاهزاده ماهان یک باغ چهار فصل است که در هر فصل از سال زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ درواقع، فرقی ندارد که چه زمانی بلیط قطار کرمان را خریداری می‌کنید. تماشای این باغ درهمه روزها و ماه‌های سال شما را به‌ وجد خواهد آورد. فضای داخلی باغ در فصل بهار و تابستان بسیار سرسبز و پر از شکوفه‌های خوش‌بو است. گل‌های شمعدانی رنگارنگ نیز در همه‌جای باغ خودنمایی می‌کنند.

خرید بلیط قطار سفر به این شهر و بازدید از باغ شازده در پاییز که لطف خاص خود را دارد. خاطره تماشای برگ‌های رنگارنگ و شنیدن صدای هوهو باد و خش‌خش برگ‌ها را هرگز از یاد نخواهید برد. اگر ازجمله مسافران خوش شانس زمستانی باشید که در هنگام باریدن برف و باران به بازدید از این باغ بروید، حتما دست به دوربین خواهید شد. ثبت و تماشای فضای سفیدپوش شده باغ و عمارت بسیار دلنشین است.

آدرس و راه‌های دسترسی به باغ

در جنوب کرمان شهری خوش آب‌و‌هوا و زیبا به نام ماهان وجود دارد که قبل از رزرو و استعلام قیمت بلیط قطار کرمان مشهد و خداحافظی با این شهر تاریخی باید از آن بازدید کنید. باغ شازده ازجمله جاذبه‌های تماشایی ایران، در ۵ کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده است.

برای رفتن از کرمان به ماهان باید با اتوبوس یا تاکسی مسافت ۳۰ کیلومتری این دو شهر را از طریق اتوبان هفت باغ علوی طی کنید. در میدان ورودی شهر دو راه و مسیر پیش روی شما خواهد بود که مسیر اول شما را مستقیما به باغ شازده می‌رساند و راه دوم شما را به‌سمت شهر ماهان هدایت خواهد کرد. درب های باغ همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۰ شب به روی گردشگران باز است.

راهنمای خرید بلیط قطار کرمان مشهد

همان‌طورکه در قسمت ابتدایی مقاله اشاره شد، کرمان ۵ آثار ثبت شده در یونسکو دارد که باغ شازده یکی از آن‌هاست. توصیه می‌شود که قبل از رزرو بلیط قطار کرمان مشهد از ۴ اثر تاریخی و جذاب دیگر نیز بازدید کنید.

پس از گشت‌وگذار در شهر نوبت به خریداری و استعلام قیمت بلیط قطار می‌رسد. به‌جهت رزرو ارزان‌ترین بلیط قطار کرمان به مشهد تنها کافی است که به سایت اینترنتی فلای تودی مراجعه کنید. این سایت به‌واسطه همکاری که با شرکت‌های مختلف ریلی دارد، انواع بلیط قطار را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌کند که با بررسی جزئیات هر یک از بلیط‌ ها و امکانات ارائه شده در قطارها می‌توانید ارزان‌ترین بلیط سفر را خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.